![]() |
www.Egmond.se |
Start | Om mig | Egmonds historia | Mina Egmond | Egmond-länkar | Andra länkar |
![]() Egmond Solid
7
(standardmodellen) till vänster,
med dubbel "cut-out". Troligen
1958 eller 1959.
Egmond Super Solid 7 i mitten, med den nya versionen av dubbel "cut-out". Troligen 1960. Egmond Bass 7 (basen i Solid 7-familjen) till höger, med enkel "cut-out". Troligen 1960. Solid 7
lanserades i slutet av 50-talet
(omkring 1957). Det var normalt en
ES113/22M2CA med 2 pickuper. Med 3st
pickuper (och ofta med svajarm) var
det en ES113/23M2CA och benämndes
senare Super Solid 7. Namnet
antyder att det var en gitarr med
solid kropp, en s.k. planka, men det
var en gitarr med hålrumskropp utan
ljudhål. Den var därför lättare men
vekare än en gitarr med solid kropp. Bass 7
var elbas-varianten av Solid 7
och var en EB113/32M2CA. Kroppsformen
var först, som till vänster i bilden
här ovan, d.v.s. med två symmetriska
"cut-outs". Och basen hade en
"cut-out", som till höger i bilden
ovan. Sedan tog Egmond fram en ny,
osymmetrisk, dubbel "cut-out", som
i mitten i bilden här ovan
och den formen användes sedan till
alla gitarrer i Solid 7-serien.
Dessa
gitarrer saknade dragstång, så
halsarna böjde sig med tiden. Senare
(kanske runt 1964) fick Solid 7
dragstång och sedan (troligen 1966)
ändrades modellnamnet till Flash.
![]() Egmond Solid 7-serien,
som den såg
ut i 1965 års katalog.
Flash
kunde köpas i standardutförande, som Flash
2ES1 eller Flash 3ES1,
med två, respektive tre, pickuper. Och där
var bas-versionen Flash 2EBS1. Så
som det framgår här ur 1966 års katalog:
![]() The Egmond Flash
series, as they looked like in the
1966 catalog.
Den kunde även köpas i en lyxigare
version, med benämningen Flash 2EL2,
som kan ses testas under de sista
sekunderna i filmklippet från
Egmond-fabriken 1966, som finns under
fliken "Egmonds
historia":
![]() ![]() Ett produktionsdokument
för Egmond Flash
2EL2.
![]() Avsyning av Egmond Flash
2EL2
under tillverkningsprocessen i
Best.
Egmond
tillverkade även versionen Rosetti
Solid 7, för den brittiska
marknaden. Här är ett exempel på
ytterligare en lyxigare version,
nämligen Rosetti Sheerline
7:
![]() Och här
är Rosetti
Super Solid 7. Den är
bestyckad likadant som min gitarr var,
ursprungligen. Dock har denna Rosetti
en "sunburst" och är något annorlunda
utsmyckad:
![]() Ännu en Egmond Super Solid 7. De vanligaste färgerna var denna gröna, min röda, samt "sunburst" som på Rosettin här ovan: ![]() 1968 ersatte Egmond Flash-serien med en helt ny Flash, med ett helt annat utseende: ![]() Egmond Flash 2EBS1
och Flash 3ES1, så som de
såg ut i 1968 års
katalog.
Såhär ser min Egmond Super Solid 7 ut nu. Den är troligen tillverkad 1959 eller 1960: ![]() Såhär såg
den ut när jag köpte den. En snabb
blick och den verkar vara OK men en
närmare granskning avslöjar flera
problem:
![]() Halsen var
kraftigt böjd, så den var knappast
spelbar.
![]() Plektrumskyddet
med integrerade pickuper, var sprucket
på flera ställen och var nästan i två
delar. Samtliga tre pickuper hade
avbrott i lindningarna, så de måste
antingen lindas om, eller ersättas.
![]() Stallet var en speciell Egmond-finess,
kombinerad med tremolo-arm, som
fungerar som så att stallet lyfts, så
att strängarna spänns och tonen
stiger. Det går alltså inte att sänka
tonen med ett sådant stall/tremolo.
Såhär såg det ut i Egmonds katalog 1962: ![]() Egmonds kombinerade stall och tremolo, som det såg ut i 1962 års katalog. Sedan
tidigare, hade jag redan två Egmond-pickuper
liggande, av samma typ som på Rosetti
Sheerline 7, ovan. Jag hade
även en Egmond
6/319
stränghållare med tremolo:
![]() Egmond stränghållare med tremolo, som de såg ut i 1968 års katalog. Jag
bestämde mig för att använda
pickuperna och stränghållaren med
tremolo. Därför behövde jag
tillverka ett nytt plektrumskydd
men jag ville att det skulle ge
intryck av att vara snarlikt
original-plektrumskyddet. Jag
använde en skärbräda som
råmaterial och det trasiga
original-plektrumskyddet som mall.
Jag gjorde ett passande hål för
stränghållaren i gitarrkroppen och
jag ersatte DIN-kontakten med en
standard 6,3mm telekontakt, av
Stratocaster-typ. Jag
rätade även halsen och limmade om
greppbrädan.
![]() Hålen är gjorda för stränghållare/tremolo och kontakt. Jag gjorde
ett nytt stall aluminium och återanvände
potentiometrar, rattar och omkopplare
från det trasiga
original-plektrumskyddet.
![]() ![]() ![]() En
stämskruv var trasig, så jag bytte dem
alla.
![]() |