In English
www.Egmond.se

Start Om mig Egmonds historia Mina Egmond Egmond-länkar Andra länkar



Solid 7



Egmond Solid 7

Egmond Solid 7 (standardmodellen) till vänster, med dubbel "cut-out". Troligen 1958 eller 1959.
Egmond Super Solid 7 i mitten, med den nya versionen av dubbel "cut-out". Troligen 1960.
Egmond Bass 7 (basen i Solid 7-familjen) till höger, med enkel "cut-out". Troligen 1960.


Solid 7 lanserades i slutet av 50-talet (omkring 1957). Det var normalt en ES113/22M2CA med 2 pickuper. Med 3st pickuper (och ofta med svajarm) var det en ES113/23M2CA och benämndes senare Super Solid 7. Namnet antyder att det var en gitarr med solid kropp, en s.k. planka, men det var en gitarr med hålrumskropp utan ljudhål. Den var därför lättare men vekare än en gitarr med solid kropp. Bass 7 var elbas-varianten av Solid 7 och var en EB113/32M2CA. Kroppsformen var först, som till vänster i bilden här ovan, d.v.s. med två symmetriska "cut-outs". Och basen hade en "cut-out", som till höger i bilden ovan. Sedan tog Egmond fram en ny, osymmetrisk, dubbel "cut-out", som i mitten i bilden här ovan och den formen användes sedan till alla gitarrer i Solid 7-serien. Dessa gitarrer saknade dragstång, så halsarna böjde sig med tiden. Senare (kanske runt 1964) fick Solid 7 dragstång och sedan (troligen 1966) ändrades modellnamnet till Flash.



Solid 7
 Egmond Solid 7-serien, som den såg ut i 1965 års katalog.



Flash kunde köpas i standardutförande, som Flash 2ES1 eller Flash 3ES1, med två, respektive tre, pickuper. Och där var bas-versionen Flash 2EBS1. Så som det framgår här ur 1966 års katalog:
Flash
The Egmond Flash series, as they looked like in the 1966 catalog.



Den kunde även köpas i en lyxigare version, med benämningen Flash 2EL2, som kan ses testas under de sista sekunderna i filmklippet från Egmond-fabriken 1966, som finns under fliken "Egmonds historia":
Flash 2EL2


Flash 2EL2
Ett produktionsdokument för Egmond Flash 2EL2.


Flash 2EL2
Avsyning av Egmond Flash 2EL2 under tillverkningsprocessen i Best.


Egmond tillverkade även versionen Rosetti Solid 7, för den brittiska marknaden. Här är ett exempel på ytterligare en lyxigare version, nämligen Rosetti Sheerline 7:

Sheerline
Egmond Rosetti Sheerline 7. Bilden tillhör Bernd Stähler (www.rockawaybeat.de) .



Och här är Rosetti Super Solid 7. Den är bestyckad likadant som min gitarr var, ursprungligen. Dock har denna Rosetti en "sunburst" och är något annorlunda utsmyckad:

Rosetti
Egmond Rosetti Super Solid 7. Bilden tillhör The Twelfth Fret (www.12fret.com) .



Ännu en Egmond Super Solid 7. De vanligaste färgerna var denna gröna, min röda, samt "sunburst" som på Rosettin här ovan:
Solid 7
Egmond Super Solid 7. Bilden tillhör Fab-guitars (www.fab-guitars.com) .




1968 ersatte Egmond Flash-serien med en helt ny Flash, med ett helt annat utseende:

Flash 1968
Egmond Flash 2EBS1 och Flash 3ES1, så som de såg ut i 1968 års katalog.





Såhär ser min Egmond Super Solid 7 ut nu. Den är troligen tillverkad 1959 eller 1960:

Solid 7


Såhär såg den ut när jag köpte den. En snabb blick och den verkar vara OK men en närmare granskning avslöjar flera problem:

Solid 7

Halsen var kraftigt böjd, så den var knappast spelbar.

Solid 7

Plektrumskyddet med integrerade pickuper, var sprucket på flera ställen och var nästan i två delar. Samtliga tre pickuper hade avbrott i lindningarna, så de måste antingen lindas om, eller ersättas.

PP3


Stallet var en speciell Egmond-finess, kombinerad med tremolo-arm, som fungerar som så att stallet lyfts, så att strängarna spänns och tonen stiger. Det går alltså inte att sänka tonen med ett sådant stall/tremolo.
Såhär såg det ut i Egmonds katalog 1962:

Tremolo Bridge
Egmonds kombinerade stall och tremolo, som det såg ut i 1962 års katalog.


Sedan tidigare, hade jag redan två Egmond-pickuper liggande, av samma typ som på Rosetti Sheerline 7, ovan. Jag hade även en Egmond 6/319 stränghållare med tremolo:

Tremolo
Egmond stränghållare med tremolo, som de såg ut i 1968 års katalog.


Jag bestämde mig för att använda pickuperna och stränghållaren med tremolo. Därför behövde jag tillverka ett nytt plektrumskydd men jag ville att det skulle ge intryck av att vara snarlikt original-plektrumskyddet. Jag använde en skärbräda som råmaterial och det trasiga original-plektrumskyddet som mall. Jag gjorde ett passande hål för stränghållaren i gitarrkroppen och jag ersatte DIN-kontakten med en standard 6,3mm telekontakt, av Stratocaster-typ. Jag rätade även halsen och limmade om greppbrädan.

Body
Hålen är gjorda för stränghållare/tremolo och kontakt.


Jag gjorde ett nytt stall aluminium och återanvände potentiometrar, rattar och omkopplare från det trasiga original-plektrumskyddet.

Solid 7



Solid 7



Solid 7


En stämskruv var trasig, så jag bytte dem alla.

Solid 7





               
Back
Tillbaka till Mina Egmond